Til toppen

Bacheloroppgave i samarbeid med Triple-S


Bacheloroppgave med Triple-S


På bildet (fra venstre): Saman Ul-Islam, Tine-Lovise Storvoll, Jennifer Talledo Holm og Aniseh Asir.

Det siste året har en gruppe studenter fra Elektronikkingeniør-studiet ved OsloMet samarbeidet med Triple-S om deres bacheloroppgave. Oppgaven var å demonstrere muligheter og løsninger i kontekst av Industri 4.0. 

Jentene har på oppdrag fra Triple-S laget en automatisert mini-produksjonslinje med en PLS, et HMI og et sorteringssystem bestående av en robotarm, et transportbånd og sensorer for detektering av bevegelse og farge. De har i tillegg utviklet en IIoT-løsning for overvåkning av produksjonsdetaljer, og en AR-modell for service og fremstilling av data. 

Teknologien de har brukt er blant annet PLS fra Allen-Bradley, IIoT-plattformen Thingworx og AR-plattformen Vuforia fra PTC.

Denne uken ble bacheloroppgaven levert, og jentene presenterte oppgaven for oss. Vi tok en prat med Aniseh for å høre hvordan de har opplevd samarbeidet. 

-    Samarbeidet har gått strålende. Vi har fått tett oppfølgning av Triple-S, som virkelig har involvert seg i oppgaven og vært tilgjengelig for oss når vi har hatt behov for det. Vi har fått kursing og tips til inspirasjonsvideoer som har hjulpet oss på veien. 

Har dere fått brukt noe av det dere har lært på studiet?

-    Ja, absolutt, det har vi. Vi har hatt fag i løpet av studiet som f.eks. robotteknikk og simulering/programmering, som har vært veldig relevante i forhold til oppgaven. Og så har vi hatt en bratt læringskurve når det gjelder spesielt 3D-tegning og å sette oss inn i produktplattformene fra PTC. 

Vil dere anbefale andre studenter å samarbeide med Triple-S?

-    Ja, uten tvil! Dere må fortsette å ta inn bachelorstudenter. Vi er heldige som har fått jobbe med Triple-S på denne oppgaven. 

Ansvarlig for samarbeidet fra Triple-S sin side har vært Amer Mesihovic (Head of Digitalization – Technology Development) og Kim Alexandersson (Teknisk leder automasjon). 

-    Det har vært spennende å jobbe med studentene og se at de klarer å sette seg raskt inn i nye teknologier. Vi synes de har løst oppgaven på en veldig god måte, sier Amer. 

Veien videre for modellen jentene har laget, er at vi internt i Triple-S skal videreutvikle den og bruke den som en demonstrasjonsmodell for våre kunder. Det kan også være muligheter for videreutvikling og spissing av hele eller deler av oppgaven for nye studenter på et senere tidspunkt. 

Vi ønsker jentene lykke til i arbeidslivet! 

​​​​